Gå till innehållet
Lärorikt - Till framsidan

Om Lärorikt / Kontakta oss

Lärorikt - Till framsidan
  • Teman
  • Forskning
    • Pedagogik
    • Samhälle
    • Utbildning
    • Välbefinnande
  • På fältet
    • Fri bildning
    • Projekt
    • Småbarnspedagogik
    • Tredje sektorn
    • Utbildning
  • Aktuellt
  • Opinion
    • Kolumn
    • Ledare
    • Insändare
    • Så här skriver du en insändare
  • Tips
    • Bok
    • Podd
  • Samtal
  • Material

Helsingfors universitet

  • Forskning
  • Lärarrollen

Professor Kirsti Lonka varnar för konservatism och att andra länder snart kör förbi utbildningslandet Finland

Kirsti Lonka från Helsingfors universitet är bekant med det finländska och taiwanesiska skolsystemet och är säker på sin sak. Finland måste snabbt omvärdera sitt synsätt för att kunna möta framtidens utmaningar.
06.02.2025
  • Forskning
  • Mindset

En ny hoppets pedagogik ska ge barn i Finland hjälp att våga drömma om framtiden 

– De inre landskapen kan vara väldigt ödsliga hos barn som slutat drömma, säger professor Mirjam Kalland. Genom vinnarkonceptet Framtidshopp slår Helsingfors universitet på stora trumman och erbjuder bland annat en öppen nätkurs.
26.08.2024
  • Forskning
  • Kulturell mångfald

Lärarutbildningarna i Svenskfinland fokuserar på mångfald – ”Ingen lärare är neutral”

På pedagogiska fakulteterna vid Helsingfors universitet och Åbo Akademi är målet att varje kurs ska anknyta till diversitetsfrågor. Det ställer höga krav på studerandena, som tvingas konfrontera sina egna fördomar.
15.04.2024 5 Kommentarer
  • Samhälle
  • Kulturell mångfald

Forskare: ”I våra finländska skolor finns mer rasism än vi erkänner och förstår”

– Man behöver sätta katten på bordet och tala om rasism med dess rätta namn i våra skolor, säger professor Gunilla Holm, som forskar i ämnet och nu varnar för institutionell rasism. Universitetslektorn Alemanji Aminkeng Atabong, som själv upplevt främlingsfientlighet, har utvecklat en app som hjälpmedel.
11.04.2024
  • Forskning
  • Pojkar

“Låt pojkarna känna sig betydelsefulla – meningslöshetens motgift är andligt kapital”

Den våg av gängvåld som dragit över Sverige handlar i grunden om utanförskap och en känsla av meningslöshet. Att utslagna pojkar i allt högre grad söker sig till gäng är ett fenomen som också hotar Finland. Skolan spelar en avgörande roll – ungdomarna måste lära sig att odla sitt andliga kapital, säger Christine Namdar.
24.01.2024
  • På fältet
  • Lärande och AI

Dagisbarn lär sig om AI genom sagor och lek

I en handfull kommuner i Finland utforskar barn och vuxna artificiell intelligens och dess möjligheter inom ramarna för småbarnspedagogiken. Som redskap fungerar till exempel digitala bildgeneratorer men också helt vanlig lek.
31.10.2023
  • Forskning
  • Lärande och AI

Forskare: AI ger nya verktyg för mobbaren – men kan också fungera som en ständigt tillgänglig hjälplärare

Artificiell intelligens ses ofta som antingen en välsignelse eller en förbannelse. När AI-professorerna Peter Parnes och Linda Mannila talar om för- och nackdelar nämns nya obehagliga mobbningsmetoder, men också det fina med en egen arbets- och studiekompis 24/7.
26.10.2023
  • På fältet
  • Skolans uppdrag

Den snabba samhällsförändringen ställer nya krav på lärarutbildningen och lärarfortbildningen 

Hur ska lärarutbildare och fortbildningsanordnare hänga med när skolan skiftat fokus och samhället förändras blixtsnabbt? Lärorikt har samtalat om trender och förhållningssätt med utbildningsplanerarna Mia Skog, John Henriksson samt professor Fritjof Sahlström.
24.08.2023
  • Forskning
  • Socioemotionella färdigheter

I SAGA-modellen används sagofigurernas känslor som pedagogiskt verktyg 

Vad tror du nallen känner just nu? Vad längtar figuren i boken efter? Genom att utforska känslolivet hos sagofigurer lär sig små barn att klä sina egna känslor i ord. SAGA-modellen har visat sig vara ett effektivt pedagogiskt redskap som ger långtgående positiva effekter för dagisbarns inlärning och hälsa.
24.05.2023
Sida 1 Sida 2 Nästa sida

Vill du veta vad som händer?

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kan du följa med vad som händer på Lärorikt. Vårt nyhetsbrev utkommer ungefär en gång i månaden med artiklar, inspiration och tips.

  • Genom att svara på frågan bekräftar du att du inte är en robot.
Lärorikt - Till framsidan
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • linkedin

Kontakt

Lärorikt
Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
info@larorikt.fi

Producent:
Malin Wikström
fornamn.efternamn@sfv.fi

 

Om oss

Lärorikt är webbplatsen för dig som är intresserad av pedagogik och lärande och som vill följa med vad som händer på fältet. Lärorikt vill sammanföra, inspirera och uppmana till debatt.  

Lärorikt

Forskning 
På fältet
Aktuellt
Opinion
Tips
Samtal

 

Webbplatsen

Lärorikt drivs av Svenska folkskolans vänner
Ansvarig utgivare:
Niklas Wahlström

 

Startsida
Dataskyddsbeskrivning
Webbsida: Morgan Digital Oy