Gå till innehållet
Lärorikt - Till framsidan

Om Lärorikt / Kontakta oss

Lärorikt - Till framsidan
  • Forskning
    • Pedagogik
    • Samhälle
    • Utbildning
    • Välbefinnande
  • På fältet
    • Fri bildning
    • Projekt
    • Småbarnspedagogik
    • Tredje sektorn
    • Utbildning
  • Aktuellt
  • Opinion
    • Kolumn
    • Ledare
    • Insändare
    • Så här skriver du en insändare
  • Tips
    • Bok
    • Podd
  • Samtal

Ledarskap

  • Insändare
  • Lärarstudier

Praktikperioderna är en ögonöppnare för hur klasslärarstuderande ser på ledarskap

Charlotta Stjernberg & Sebastian Pelkkikangas

06.11.2023
  • Bok
  • Ledarskap

Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling

10.05.2023
  • Forskning
  • Ledarskap

Professor Michael Uljens: ”Vi får inte landa i en Greta Thunberg-pedagogik”

– Vi behöver ett dialogiskt och systematiskt ledarskap i alla riktningar och mod att ifrågasätta det vi tar för givet, det säger professor Michael Uljens när han svarar på frågan om hurdant pedagogiskt ledarskap våra skolor behöver.
10.05.2023 1 Kommentarer
  • Forskning
  • Ledarskap

”Det bubblar inom småbarnspedagogiken och vi har stora möjligheter att utveckla pedagogiken”

Fortbildningsprojektet Framtidens småbarnspedagogik – ledarskap har satt fokus på det pedagogiska ledarskapet inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland. Och det behövs, det har varit något av en blind fläck. Men nu finns alla möjligheter att leda och utveckla pedagogiken, säger arrangörerna bakom fortbildningen.
10.05.2023 2 Kommentarer
  • Aktuellt
  • Ledarskap

Från självkritik till självledarskap: Coachens råd för att stärka din inre dialog

Små förändringar i språk och tankesätt gör stor skillnad över tid. Johan Åminne, coach och expert på självledarskap, uppmanar oss att släppa negativa tankar, stärka den inre dialogen och bli regissören i vårt eget liv. – Det enda vi i slutändan kan påverka är våra egna tankar och handlingar.
10.05.2023
  • Kolumn
  • Ledarskap

Rektorsgemenskap med utrymme för att andas

Inger Damlin

10.05.2023
  • Forskning
  • Ledarskap

Forskare: ”Jag är imponerad över det pedagogiska ledarskapet inom den finlandssvenska föreningsverksamheten” 

I projektet Betydelsefull bildning har professor Petri Salo intervjuat ledare inom den fria bildningen om hur de ser på sitt amatörledarskap. Han är imponerad över ansvarsfullheten och systematiken i verksamheten.
10.05.2023
  • På fältet
  • Ledarskap

I Cygnaeus skola i Åbo har man avskaffat ledningsgruppen

Cygnaeus skola i Åbo har inte någon ledningsgrupp, den ersatte rektorn Nicke Wulff med självgående team för fyra år sedan. – Om man har ett ärende löser man det själv och går vidare, menar Wulff som anser att skolan ska vara en arbetsplats där man kan påverka sin vardag.
10.05.2023
  • Ledare
  • Ledarskap

Kommunerna och Jesus kan rädda ledarskapet inom utbildningen

Niklas Wahlström

10.05.2023
Sida 1 Sida 2 Nästa sida

Vill du veta vad som händer?

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kan du följa med vad som händer på Lärorikt. Vårt nyhetsbrev utkommer var tredje vecka med artiklar, inspiration och tips.

Lärorikt - Till framsidan
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • linkedin

Kontakt

Lärorikt
Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
info@larorikt.fi

Webbproducent:
Malin Wikström
fornamn.efternamn@sfv.fi

 

Om oss

Lärorikt är webbplatsen för dig som är intresserad av pedagogik och lärande och som vill följa med vad som händer på fältet. Lärorikt vill sammanföra, inspirera och uppmana till debatt.  

Lärorikt

Forskning 
På fältet
Aktuellt
Opinion
Tips
Samtal

 

Webbplatsen

Lärorikt drivs av Svenska folkskolans vänner
Ansvarig utgivare:
Niklas Wahlström

 

Startsida
Dataskyddsbeskrivning
Webbsida: Morgan Digital Oy