Medborgarskap
I temat Medborgarskap har vi valt att fundera på hur barn och unga kan aktiveras till engagerade och aktiva medborgare. Hur kan man diskutera frågor om demokrati och mänskliga rättigheter i skolan, när vi lever i en allt mer polariserad värld?
Elever i Jakobstad övar samhällsansvar på äldreboende och dagis
Niondeklassare i Jakobstad övar socialt ansvar och samhällelig delaktighet när de umgås med äldre och hjälper till på daghem under en tillvalskurs.
Resiliens och kritiskt tänkande som vaccin mot populism och desinformation
När hoten mot liberal demokrati breder ut sig gäller det att objektivt kunna analysera hur samhället fungerar. Markus Ahlfors, som undervisar i samhällslära i Gymnasiet Grankulla samskola, vill rusta elever med motståndskraft, kritiskt tänkande och emotionell intelligens.
”Demokrati är inte längre någon självklarhet för eleverna”
I ett samhällsklimat där allt fler tappar tilltron till de demokratiska principerna blir skolans demokratifostrande uppdrag allt viktigare. Men hur ska lärare och skolor kunna väcka ungdomarnas intresse för demokrati? Den här artikeln baserar sig på en paneldiskussion under Educa-mässan 2024, med rubriken “Tillit och ansvar – om demokrati i skolan“.
Goda möjligheter att påverka i gymnasiet – men många har inte tid att delta i gemensamma aktiviteter
Samhällsengagemang och aktivt medborgarskap är centrala målsättningar inom läroplanen för andra stadiets utbildning. De flesta gymnasier och yrkesskolor lyckas bra med att främja en känsla av gemenskap bland eleverna och erbjuda dem verktyg för att kunna påverka.
Demokratimentorn: ”Vi måste våga prata om heta frågor i skolan”
Hur behandlar man konflikten mellan Israel och Palestina i skolan? Vad gör man med kolleger som har åsikter som strider mot värdegrund och demokrati? Charlotta Turegård Granath är Sveriges demokratimentor och utbildar nya lärare i demokratifostran. Hon har en hel arsenal med goda tips för alla lärare som undrar.