Ett nytt läsår börjar och intressanta uppgifter väntar. På gymnasiet där jag jobbar är välmående och stöd för lärande ett tyngdpunktsområde för arbetet i år. Vårt mål är att skapa en verksamhetskultur av delaktighet, gemensamt lärande och ett dynamiskt mindset.

Professor Carol Dweck utvecklade teorin om mindset och definierade två typer: statiskt och dynamiskt. Ett statiskt mindset utgår från att intelligens är något medfött och oföränderligt. Misstag ses ofta som tecken på bristande förmåga eller talang. Därför undviker man utmaningar, ger upp lätt, ignorerar användbar feedback eller kan uppleva andras framgångar hotande.

Dynamiskt mindset ser intelligens och färdigheter som något man kan utveckla, om man vill. Det kännetecknas av en vilja att anta utmaningar. Motgångar upplevs som möjligheter att lära sig nytt. Dynamiskt mindset är insikt om att man genom hårt arbete når ambitiösa mål. Man använder fungerande lärandestrategier och testar nya, tar emot hjälp, samt har en vilja att lära tillsammans med andra. 

Studerande kan ha ett dynamiskt mindset i ett ämne och ett statiskt mindset i ett annat.

Mindsetet kan variera mellan de två typerna från en dag till annan, beroende på situationen, uppgiften eller hur vi känner oss. Studerande kan ha ett dynamiskt mindset i ett ämne och ett statiskt mindset i ett annat. Vårt mindset speglas i vår inre dialog, i berättelserna om oss själva, och påverkar hur vi förhåller oss till utmaningar. Forskningen visar att dynamiskt mindset stöder tålighet vid utmanande livssituationer och främjar en snabbare återhämtning från motgångar.

Medvetenhet om att alla kan utveckla ett dynamiskt mindset är viktigt. Studerande behöver möjligheter att reflektera och diskutera ämnet, både individuellt och i grupp. Som speciallärare och coach är arbetet med mindset en kärnuppgift för mig. Teorin behandlas redan i flera läroämnen, och under några år har jag fått vara med att erbjuda kursen Studera starkt som är utarbetad av en forskargrupp vid Helsingfors Universitet. Kursen handlar om välbefinnande och stresshantering, med mindset som ett centralt tema. Teorin presenteras via diskussioner och övningar. Studerande lär sig bland annat att reflektera kring sin inre dialog och använda ordet ”ännu”. I stället för att säga ”jag kan inte”, lär de sig att säga ”jag kan inte ännu”.

Dynamiskt mindset handlar om att kunna skilja åt prestation och identitet. Därför är det viktigt att responsen vi ger våra studerande fokuserar på kognitiva eller beteendemässiga val (vad man gjort) i stället för identitet (vad man är). Enligt forskningen leder prestationsrespons till bättre resultat, så därför gäller det att använda verb i responsen vi ger. Minst lika viktigt är att skapa en trygg och uppmuntrande miljö där misstag är en del av lärande. Studerande behöver också höra att den snabbaste vägen till inlärning inte alltid är den bästa. Att dröja kvar vid uppgifter fördjupar ofta förståelsen. 

Vad gäller stress är det viktigt att diskutera även stressens positiva effekter. Stress behövs för att utveckla ett dynamiskt mindset. Studier visar att grupper som fått veta att stress kan vara bra, presterar bättre än kontrollgrupper, oberoende av uppgift. De kognitiva och fysiologiska reaktioner som stressen orsakar, är tecken på att inlärning sker.

Även för oss vuxna som arbetar i skolorna är det viktigt att avvara tid för att stanna upp och reflektera kring eget mindset. Det speglas i vår inre dialog, och uppfattas av och påverkar våra studerande. Samtal med en kollega, vän eller en coach kan vara en god plattform för en sådan reflektion. Kanske det här kan vara ett personligt tyngdpunktsområde detta läsår?

Läs också Clara Lindqvists boktips om Carol S. Dwecks bok Mindset – du blir vad du tänker.

Lämna en kommentar

Du får gärna kommentera artikeln och diskutera i kommentarsfältet på ett respektfullt sätt. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, och förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot finländsk lagstiftning eller god sed.