Känslor
I Uleåborg vill man stärka elevers känslo- och trygghetsfärdigheter genom ny modell
Uleåborg har tagit fram en egen omfattande modell, ”Uleåborgsmodellen” för att motarbeta mobbning, trakasserier och våld i småbarnspedagogiken och grundskolorna. Genom att lära ut trygghetsfärdigheter vill man stärka barns och ungas självkänsla, sociala kompetens och förmåga att försvara sig.
Mobilspelet Magis ska öka barns välmående – ”ger goda resultat för att hantera stress och påfrestningar”
Det digitala spelet Magis ska stärka barns psykiska hälsa och förebygga mobbning. Det är målet för föreningen Mieli psykisk hälsa Österbotten, som tillsammans med institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet har utarbetat spelet.
Akademiprofessor: Känslor smittar – också lärarna behöver få utveckla sina socioemotionella färdigheter
Akademiprofessorn Katariina Salmela-Aro, som är specialist på våra viktiga kraftresurser, säger att deras betydelse i vårt ekosystem ökat markant efter pandemin. Hon ger några tips till lärarna.
– Bjud på överraskningar och kom ihåg att känslor smittar, också dina egna.