Aktörer i skolan
I temahelheten som vi kallar Aktörer i skolan har vi valt att se på samarbetet mellan utbildningen och externa aktörer ur lite olika perspektiv. Vi vill lyfta fram vikten av allt det goda samarbete som görs mellan externa aktörer och utbildningen/småbarnspedagogiken.
Stationens Barn tar vid när skolans krafter tryter: K-0-teamet är experter på att lösa de svåraste mobbningsfallen
En neutral förhandlingspart. En utomstående aktör. Spindeln i nätet som håller koll på alla trådar. Stationens Barn har lång erfarenhet av att medla i allvarliga mobbningsfall. Föreningen har ofta en förlösande effekt i en bred, snårig och utdragen konfliktsituation i skolan.
“Ett extra skyddsnät” – Skolsamarbetsnätverket är en gemensam front för förebyggande arbete
När organisationer med samma mål sluter sig samman, kan de uppnå betydande effekter. Skolsamarbetsnätverket i Nyland består av organisationer inom tredje sektorn som ägnar sig åt förebyggande arbete i skolorna. De utgör ett extra skyddsnät för skoleleverna.
Det behövs en utvidgad by för att fostra ett barn
Niklas Wahlström
Tredje sektorn behövs i skolan
Pia Sundell
Utvärdering av Finlandsmodellen: Viktigt för barn och unga att kunna påverka hobbyer och inte känna press
En kompetent hobbyledare, möjlighet att påverka verksamheten och avsaknad av press att prestera, det tyckte barn och unga vägde tyngst då Finlandsmodellen för hobbyverksamhet utvärderades av Nationella Centret för utbildningsutvärdering, NCU.
Så här tänker finansiärer om skolors och organisationers samarbete
I Svenskfinland finns det kraftfulla finansiärer som årligen delar ut miljoner till daghem och skolor. Lärorikt har talar med fyra chefer för stiftelser och föreningar om samverkan mellan externa aktörer och utbildningen. Ledstjärnan är att skolans expertis ska definiera vad som behövs, först därefter kommer pengarna.
Välkommen – rektorerna öppnar gärna skoldörren för externa aktörer
Det är många som knackar på dörren och vill komma in i skolan. Lärorikt har talat med tre rektorer som välkomnar bland andra poliser, energibolag och kulturarbetare. Rektorerna är medvetna om riskerna och att samarbetet kräver eftertanke, men listan på goda samarbeten växer hela tiden.