Magisteravhandling: Hur kombinerar idrottande flickor i högklasserna skola med idrott?
skribent
Emilia Valasti har i sin magisteravhandling vid Åbo Akademi valt att undersöka hur idrottande flickor förhåller sig till sin idrott och skolgång under årskurs 8 och 9.
I magisteravhandlingen undersöker hon också idrottande flickors erfarenheter kring dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor. Utgående från fyra forskningsfrågor har Valasti utfört fyra olika intervjuer, som utfördes under 2019 och 2020.
Intervjuerna har varit en del av forskningsprojektet ”Idrottshögstadieförsöket” och intervjuerna utfördes i högstadieskolor runtom i Finland. I resultatet framkom det att eleverna upplevde under att de akademiska prestationerna var viktigare än idrotten under årskurs 8 och 9, men att idrotten alltid kommer finnas kvar i deras liv.
Magisteravhandlingen finns tillgänglig via Åbo Akademis webbplats, där finns också ett didaktiskt material på temat.
Popularisering av magisteravhandlingar
Syftet med forskningsprojektet är att utveckla nya former av samverkan mellan universitet och samhälle och öka växelverkan mellan lärarutbildningen och skolsamfundet i Svenskfinland. Forskningsprojektet finansierades mellan 2019 och 2022 av Svenska Kulturfonden och Svensk Österbottniska Samfundet.
Lärarstuderande gör digitalt material utgående från sin magisteravhandling med syftet att på ett mer populärvetenskapligt sätt nå ut med sin nya kunskap till personer verksamma inom läraryrket och skolsamfundet som helhet.