Magisteravhandling: Hur minska ofrivillig ensamhet bland elever?

Skribent
Madeleine Björklund undersöker i sin magisteravhandling vid Åbo Akademi olika sätt att motverka ensamhet bland elever, ett problem som har ökat betydligt.
Skolan har en central roll i att motverka ensamhet. Därför är det av yttersta vikt att skolan aktivt arbetar för att skapa en miljö som främjar delaktighet och inkludering. Forskning som Björklund citerar visar att ensamhet är kopplad till ett flertal problem, bland annat minskad motivation för inlärning, lägre självkänsla och svagare utveckling av socioemotionella färdigheter.
Björklunds syfte med magisteravhandlingen är att kartlägga och öka kunskap om olika strategier som fokuserar på att motverka ensamhet bland barn och unga. Studien fokuserar delvis på befintliga strategier men även nya förslag på strategier. De nya strategierna hon granskar kommer från innovationstävlingen SFV Start! som arrangerades av Svenska folkskolans vänner 2022–2023.
Studien visar att de strategier som skolan behöver implementera för att effektivt motverka ensamhet är fokuserar både på åtgärder inom skolmiljön och individuella egenskaper. Verktyg som fokuserar på elevernas individuella egenskaper är bland andra att träna dynamiskt tankesätt, träna socioemotionella färdigheter och inkludera anknytning i undervisning. Strategier som har fokus på skolmiljön handlar till exempel om att skapa positivt klassrumsklimat, skapa trygga och inkluderande utrymmen, skapa ett kompissystem och uppmärksamma försämrad social kognition.
Madeleine Björklund berättar om sin avhandling i ett videoklipp:
Det finns också ett didaktiskt material som handlar om ensamhet.
Popularisering av magisteravhandlingar
Syftet med forskningsprojektet är att utveckla nya former av samverkan mellan universitet och samhälle och öka växelverkan mellan lärarutbildningen och skolsamfundet i Svenskfinland.
Forskningsprojektet finansierades mellan 2019 och 2022 av Svenska Kulturfonden och Svensk Österbottniska Samfundet.
Lärarstuderande gör digitalt material utgående från sin magisteravhandling med syftet att på ett mer populärvetenskapligt sätt nå ut med sin nya kunskap till personer verksamma inom läraryrket och skolsamfundet som helhet.
Artikeln är en del av ett samarbete med Åbo Akademi.