Ögon som guppar i läskiga flaskor och häpnadsväckande bilder. Läsinspiratören Agneta Möller-Salmela öppnar dörren till sitt magiska upplevelserum i Hangö och avslöjar hemligheterna bakom sitt framgångsrika arbete.

Upplevelserummet gömmer sig en våning upp i Hangö bibliotek. Med väggar som andas berättelser och en atmosfär som vibrerar av inspiration blir rummet en portal till en värld av äventyr och upptäckter. Nästan varje skoldag kommer någon av stadens skolklasser på besök och rummet blir en magisk oas mitt i skolvardagen. 

– Här finns inga begränsningar, bara en värld av möjligheter och oväntade överraskningar, säger läsinspiratören Agneta Möller-Salmela, som jobbar som specialbiblioteksfunktionär vid Hangö stad.

Bild av kvinna som sitter i ett rum, som är mörkt, men har stämningsfull belysning, väggarna är täckta av bilder och masker.
Ett magiskt rum där vad som helst kan hända när fantasin får fritt spelrum.
Ett magiskt rum

När du kliver in i det svartmålade rummet möts du av en färgglad symfoni av tilldragande bilder och spännande glimrande föremål. En glasburk med ögon som guppar och mängder av flaskor med kluriga namn. Här är det berättelsen och läsningens guldnyckel som står i centrum, och karaktärerna hoppar ut och drar med sig besökarna in i sina sagovärldar.

– Utgående från böcker kan man lära sig det mesta man behöver lära sig här i livet, och det brukar jag säga till mina besökare, säger Agneta Möller-Salmela.

Men det mest magiska är inte rummets fysiska attribut, utan läsinspiratörens passion som omvandlar rummet till en plats där barn vågar drömma stort och utforska sina innersta känslor och tankar på djupet. 

Här finns mängder av flaskor, till exempel undrens- och miraklernas flaska.
Hangömodellen som bas

Agneta Möller-Salmela är inte enbart specialbiblioteksfunktionär, hon är också en mästare på att skapa magiska ögonblick för barn och unga. Under de senaste tjugo åren har hon dedikerat sitt liv till att främja fantasifullt utforskande och lekfullt lärande. Varje år tar hon emot cirka 200 skolklasser.

– Jag brinner för det här och det är det bästa jobb man kan ha. Men man måste ha fötterna stadigt på jorden och huvudet i molnen. Det handlar om att tänka kreativt, men också ha en klar metodik bakom allt man gör, och jag funderar mycket på hur jag ska få det att fungera i praktiken.

Efter varje besök dokumenterar Agneta Möller-Salmela lektionen inför gruppens följande besök. Hangömodellen innebär att Hangöbarnen får besöka upplevelserummet hela nio gånger varje läsår enbart under sina första sex skolår.

Närvaro är nyckeln

Genom sitt mångåriga arbete har läsinspiratören utvecklat metoder och tekniker som inspirerar till kreativitet och lek på alla nivåer. Upplevelserummet förändras också varje år med ett nytt tema.

Men har läsning någon betydelse längre i unga lärares liv? Du måste vara närvarande och bry dig väldigt mycket om det du gör för att kunna inspirera andra, och många lärare är väldigt rädda för att ta ut svängarna.

Att vara närvarande och engagerad i det man gör är enligt Agneta Möller-Salmela ett av de mest effektiva sätten att inspirera till kreativitet. 

– Men har läsning någon betydelse längre i unga lärares liv? Du måste vara närvarande och bry dig väldigt mycket om det du gör för att kunna inspirera andra, och många lärare är väldigt rädda för att ta ut svängarna. Det är jag inte alls. I upplevelserummet finns all tid, och man kan även tangera svåra saker.

Skapa ett gott samtalsklimat

– Samtalet är min ledstjärna, det är min fyr, säger läsinspiratören och pekar upp i luften. Från det här rummet ska man kunna gå ut och vara vederkvickt och uppleva att man varit med om något man aldrig tidigare upplevt. 

Hon understryker flera gånger betydelsen av att man behöver skapa ett bra klimat för samtal i klassen för att få igång kreativa processser. Men hur gör man det?

–  Man måste öva, inte ge upp och fortsätta fast det inte genast lyckas, för ett gott samtalsklimat skapas inte så där bara. Acceptera alla svar och led samtalet vidare. Säg inte: ”så där kan man inte tänka och så där kan man inte säga”. Plocka ut åtminstone någonting, för i alla svar finns det något man kan ta fasta på.

I samtalet inkluderar Agenta Möller-Samela även storisarna, de vill säga lärare och assistenter. Och hon avslöjar att det har hänt att lärare kommit in och tagit fram sin mobiltelefon och trott att någon annan nu underhåller klassen en stund.

Bland föremålen i upplevelserummet finns många som inhandlats på loppisar, eftersom läsinpiratören ständigt spanar efter rekvisita till sitt temarum.
Glöm inte ungdomarna

Metoderna Agneta Möller-Salmela använder sig av är lika fantasifulla som de ämnen hon tar upp. Men hur går det till praktiskt? Hon delar med sig av sina knep. Genom att skapa ingångsrutiner med hjälp av till exempel, speldosor, mörkerplattor och tystnadsstenar skapar hon en igenkänningsbar, strukturerad och samtidigt kreativ miljö. 

Det är väldigt viktigt av att vara modig som lärare när man vill få i gång kreativa processer.

– Det är väldigt viktigt av att vara modig som lärare när man vill få i gång kreativa processer. Att våga utmana sig själv och testa nya metoder och idéer är nyckeln till att skapa meningsfulla och minnesvärda upplevelser.

Agneta Möller-Salemla är övertygad om att kreativitet och lek inte ska vara begränsade till en specifik åldersgrupp. Hon har framgångsrikt implementerat sina metoder från småbarnspedagogiken ända upp till gymnasiet, och tror starkt på att inspirera unga människor att fortsätta utforska sin kreativitet även när de blir äldre. 

– Om du till exempel är en kemi- och fysiklärare som upplever att du inte har det här i dig, kan du försöka hitta en annan lärare, till exempel i Sverige, som kan erbjuda modeller för hur man kan göra undervisningen annorlunda.

Unika bilder i barns huvuden

Finns det då någon aha-upplevelse som Agneta Möller-Salmela fått under sina decennier med kreativt arbete. Hon funderar en stund.

– Det är nog insikten om hur olika det ser ut i varje barns huvud. Men det är tydligt att barn i dag har svårare att sätta ord på sina fantasier, eftersom de hela tiden matas med snabba bilder.

Utanför upplevelserummet är allting som vanligt. Men efter besöket stannar speciellt en mening kvar.

–  Vi vet inget om framtiden, men det vi vet är att fantasi kommer att behövas och därför är det viktigt att odla den. Lösningen på alla världsproblem börjar med att någon tänker ut lösningen i sitt huvud, och just det är fantasi.

Läsinpiratörens tips på hur man skapar kreativa miljöer

Använd hemlig röstning.

Be eleverna täcka för ögonen med ena handen och be dem anonymt ta ställning till en mer värdeladdad fråga genom att räcka upp handen. Vill du ge pengar till välgörenhet? Det här är ett försök att engagera dem vidare utgående från något de har läst eller hört.

Skapa en magisk atmosfär

Genom enkla metoder kan man skapa ett nytt magiskt rum i rummet. Placera ut ett mörkt eller färgglatt tyg, några ljusslingor och vips har du skapat en kreativ hörna. Stäng dörren till klassrummet och skapa magi genom att redan utanför berätta för barnen att nu väntar ett magiskt rum. Det överraskar och bryter vardagens rutiner.

Var närvarande och lyhörd

Ge barnen din fullständiga uppmärksamhet. Var närvarande i ögonblicket och lyssna aktivt på deras tankar och idéer. Visa dem att deras åsikter är viktiga och att du är intresserad av att höra vad de har att säga. 

Uppmuntra användning av alla sinnen

Integrera alla sinnen – syn, hörsel, doft, beröring – i dina aktiviteter och sessioner. Då skapar du en helhetsupplevelse som öppnar upp barnens sinnesvärld och stimulerar deras fantasi.

Var modig och uppmuntra till experiment:

Våga prova nya metoder och idéer i klassrummet. Uppmuntra även dina elever att vara modiga och kreativa. Skapa en atmosfär där det är okej att göra misstag och där experiment och utforskande är en naturlig del av lärandet.

 

Här kan du läsa mera.

Lämna en kommentar

Du får gärna kommentera artikeln och diskutera i kommentarsfältet på ett respektfullt sätt. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, och förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot finländsk lagstiftning eller god sed.