Anne-Marie Körling är utbildad lärare och har tidigare varit Sveriges nationella läsambassadör. Hon har skrivit boken Väck läshungern, som är enkel att ta till sig. Boken, som är från 2018 är inte den absolut nyaste, men så bra och inspirerande i och med att Körling varvar varvar innehållet med fakta, konkreta exempel samt vardagliga situationer om att läsa, lyssna och lära sig.

Texten får mig att stanna upp, tänka till, nicka instämmande och den ger mig aha-upplevelser – medan jag läser boken får jag igen bekräftat för mig hur otroligt viktigt det är att läsa tillsammans med barnen

Barn lär sig lyssna när man läser för dem och fortsätter läsa för dem, även om de inte kan sitta stilla. – Sagan sitter inte still. Boken gör olika saker med barnen, de får idéer, de kommer ihåg något de varit med om, de får ord som de vill pröva på och de vill göra det boken berättar om.

Barnen är i boken! De lyssnar. Vägen dit kan se olika ut. En engagerad treåring kan ha mycket svårt att sitta still – barnen vill uppleva, härma, pröva på, visa, hoppa skutta, peka, kommentera – det finns berättelser som skapar myror i brallorna på barnen. Bilder och texten ger barnen mycket att tänka på men barn tänker inte tyst. De pratar sig till sina tankar, därför behöver de får prata om boken.  

Vi måste ladda böcker och läsning med värde och med generositet. Vi ska med våra gester och ansikten visa barnen att boken har något att berätta och när boken öppnas kommer inget att kunna locka oss ifrån det som sker där och alla är välkomna och får vara med! 

Barn som inte fått lyssna på sagor och som inte vet vad som händer när berättaren öppnar boken behöver få tid att upptäcka det. Det krävs uthållighet och envis berättarglädje. Att kräva att barn sitter stilla, tysta och utan att pilla på något försvårar situationen mest för dig själv som läsare samtidigt som du försvårar barnens möte med boken. Speciellt barn som har lite erfarenhet att böcker och högläsning – behöver tid att vänja sig och slukas upp av berättelsen. 

Körling är fenomenalt bra på att sätta barnet i första rummet och påminna oss om barns rätt till sagor och berättelser och att låta alla barn läsa på sitt sätt! Det finns lika många läsare, lyssnare och berättare som det finns olika människor.