Demokratifostran
Resiliens och kritiskt tänkande som vaccin mot populism och desinformation
När hoten mot liberal demokrati breder ut sig gäller det att objektivt kunna analysera hur samhället fungerar. Markus Ahlfors, som undervisar i samhällslära i Gymnasiet Grankulla samskola, vill rusta elever med motståndskraft, kritiskt tänkande och emotionell intelligens.
”Demokrati är inte längre någon självklarhet för eleverna”
I ett samhällsklimat där allt fler tappar tilltron till de demokratiska principerna blir skolans demokratifostrande uppdrag allt viktigare. Men hur ska lärare och skolor kunna väcka ungdomarnas intresse för demokrati? Den här artikeln baserar sig på en paneldiskussion under Educa-mässan 2024, med rubriken “Tillit och ansvar – om demokrati i skolan“.
Demokratimentorn: ”Vi måste våga prata om heta frågor i skolan”
Hur behandlar man konflikten mellan Israel och Palestina i skolan? Vad gör man med kolleger som har åsikter som strider mot värdegrund och demokrati? Charlotta Turegård Granath är Sveriges demokratimentor och utbildar nya lärare i demokratifostran. Hon har en hel arsenal med goda tips för alla lärare som undrar.
Norska forskare: ”Skolans uppgift är inte att vara en detektivbyrå”
Ska en lärare som upptäcker tecken på radikalisering och extremism hos en ung person ringa polisen? Nej, ropar två norska forskare med en mun. I skuggan av den fasansfulla massakern i Utøya ser de faror med att globala utmaningar flyttar in i skolan och förvandlas till pedagogiska problem.