Gå till innehållet
Lärorikt - Till framsidan

Om Lärorikt / Kontakta oss

Lärorikt - Till framsidan
  • Teman
  • Forskning
    • Pedagogik
    • Samhälle
    • Utbildning
    • Välbefinnande
  • På fältet
    • Fri bildning
    • Projekt
    • Småbarnspedagogik
    • Tredje sektorn
    • Utbildning
  • Aktuellt
  • Opinion
    • Kolumn
    • Ledare
    • Insändare
    • Så här skriver du en insändare
  • Tips
    • Bok
    • Podd
  • Samtal
  • Material

Demokratifostran

  • Bok
  • Medborgarskap

Dags att läsa Rösta på vargen!

14.02.2024
  • Kolumn
  • Medborgarskap

Inför historien står ingen neutral: Aktivt medborgarskap och historisk medvetenhet

Kasper Braskén

14.02.2024
  • På fältet
  • Medborgarskap

Resiliens och kritiskt tänkande som vaccin mot populism och desinformation

När hoten mot liberal demokrati breder ut sig gäller det att objektivt kunna analysera hur samhället fungerar. Markus Ahlfors, som undervisar i samhällslära i Gymnasiet Grankulla samskola, vill rusta elever med motståndskraft, kritiskt tänkande och emotionell intelligens.
14.02.2024
  • På fältet
  • Medborgarskap

”Demokrati är inte längre någon självklarhet för eleverna”

I ett samhällsklimat där allt fler tappar tilltron till de demokratiska principerna blir skolans demokratifostrande uppdrag allt viktigare. Men hur ska lärare och skolor kunna väcka ungdomarnas intresse för demokrati? Den här artikeln baserar sig på en paneldiskussion under Educa-mässan 2024, med rubriken “Tillit och ansvar – om demokrati i skolan“.
14.02.2024
  • På fältet
  • Medborgarskap

Demokratimentorn: ”Vi måste våga prata om heta frågor i skolan”

Hur behandlar man konflikten mellan Israel och Palestina i skolan? Vad gör man med kolleger som har åsikter som strider mot värdegrund och demokrati? Charlotta Turegård Granath är Sveriges demokratimentor och utbildar nya lärare i demokratifostran. Hon har en hel arsenal med goda tips för alla lärare som undrar.
12.02.2024
  • Forskning
  • Medborgarskap

Norska forskare: ”Skolans uppgift är inte att vara en detektivbyrå”

Ska en lärare som upptäcker tecken på radikalisering och extremism hos en ung person ringa polisen? Nej, ropar två norska forskare med en mun. I skuggan av den fasansfulla massakern i Utøya ser de faror med att globala utmaningar flyttar in i skolan och förvandlas till pedagogiska problem.
12.02.2024 1 Kommentarer

Vill du veta vad som händer?

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kan du följa med vad som händer på Lärorikt. Vårt nyhetsbrev utkommer ungefär en gång i månaden med artiklar, inspiration och tips.

  • Genom att svara på frågan bekräftar du att du inte är en robot.
Lärorikt - Till framsidan
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • linkedin

Kontakt

Lärorikt
Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
info@larorikt.fi

Producent:
Malin Wikström
fornamn.efternamn@sfv.fi

 

Om oss

Lärorikt är webbplatsen för dig som är intresserad av pedagogik och lärande och som vill följa med vad som händer på fältet. Lärorikt vill sammanföra, inspirera och uppmana till debatt.  

Lärorikt

Forskning 
På fältet
Aktuellt
Opinion
Tips
Samtal

 

Webbplatsen

Lärorikt drivs av Svenska folkskolans vänner
Ansvarig utgivare:
Niklas Wahlström

 

Startsida
Dataskyddsbeskrivning
Webbsida: Morgan Digital Oy