SFV belönade lärarstuderande för populariseringar av magisteravhandlingar

Två av pristagarna som premierades för det populariserade material som de har gjort till sina magisteravhandlingar, Anna-Stina Strand (t.v.) och Mathilda Lönn Foto: John Henriksson.
Skribent
SFV premierar fyra nyutexaminerade magistrar för att de på ett lyckat sätt populariserat sina magisteravhandlingar vid Åbo Akademi.
Niklas Wahlström, sektorsansvarig för utbildning på SFV, förklarar varför SFV delar ut prisen i samarbete med projektet PopMag vid Åbo Akademi.
– Vi vill uppmuntra lärarstuderande att utforska relevanta och mindre uppmärksammade områden, och att omvandla sin kunskap till didaktiskt material som verkligen gör skillnad i klassrummet, säger han.
Varför just de här premierades motiverar Niklas Wahlström med materialens mångsidighet.
– De här vinnarna har valt intressanta och aktuella teman, och dessutom skapat pedagogiskt material som är både genomarbetat och användbart för lärare i det dagliga arbetet
De fyra jämbördiga vinnarna är: Anna-Stina Strand, Mathilda Lönn, Maja Lundin och Siri Sundblom. De fyra får var sitt presentkort till en bokhandel.
Prismotiveringarna
Anna-Stina Strand
I sin videopitch Skolträdgården – en levande miljö lyfter Anna-Stina Strand upp centrala element i god undervisning; meningsfullt lärande, förståelse för sammanhang och elevens koppling till den egna världen. Videon bygger på god presentation och vackert och välklippt filmmaterial. Det didaktiska materialet är rikt och varierande med en god avgränsning.
Mathilda Lönn
I sin videopitch Elevens mentala världskarta behandlar Mathilda Lönn ett intressant geografiskt delområde med inslag av också icke-statiska tekniska, sociala och psykologiska aspekter, kopplade till olika tider i människans historia, och liv. Val av tema ligger starkt i tiden. Att forskningen är longitudinell och bygger på jämförelser ger innehållet tyngd. Det didaktiska materialet lämpar sig också väl för övningar i klassen.
Maja Lundin och Siri Sundblom
I sin videopitch Positiv psykologi och NPF uppmärksammar Maja Lundin tillsammans med Siri Sundblom en i förekomst växande utmaning i våra klassrum. De jämför teori och praktik och pekar på fördelarna med att arbeta utifrån påvisade metoder som gynnar elever med NPF. Det didaktiska materialet fungerar som en utmärkt lathund för lärare som själva ännu inte besitter djup kunskap i området och kan i slutändan gynna många elever i dagens skola.