Sara Lågland och Mette Sjölund undersöker i sin magisteravhandling vid Åbo Akademi mobiltelefonens roll i skolan, ett aktuellt och omdebatterat ämne.

Samtidigt som digital kompetens blir allt viktigare i samhället, möter skolan utmaningar i hur mobiltelefoner påverkar elevernas lärande. I sin magisteravhandling undersöker Sara Lågland och Mette Sjölund hur mobiltelefoner används i skolan och hur de påverkar undervisningen.

Avhandlingen är baserad på intervjuer med klasslärare och elever i årskurserna 4 till 6.

Studien visar att mobiltelefoner kan främja lärandet om de används ändamålsenligt, exempelvis som ett verktyg för informationssökning eller för att skapa kopplingar mellan fritid och skola. Några lärare menar att mobiltelefoner kan stödja elevers intressen och motivera dem i skolarbetet. Samtidigt framkommer att telefonerna ofta upplevs som ett störningsmoment, både genom aktiv användning och genom passiva distraktioner som notiser och andras användning.

Lärare lyfter fram vikten av tydliga regler, samarbete med hemmen och att inkludera elever och vårdnadshavare i diskussionen om mobilanvändning. Etiska frågor om trygghet och jämlikhet i skolan betonas också. Ett totalförbud ser lärarna inte som optimalt – snarare efterlyser de en medveten dialog om när och varför mobiltelefoner ska användas.

Mobiltelefonens plats i skolan handlar därför om att hitta en balans mellan dess potential som läranderesurs och risken för att den stör undervisningen. Studien pekar på behovet av gemensamma överenskommelser som grund för en trygg och lärandefrämjande skolmiljö.

Sara Lågland och Mette Sjölund berättar om sin avhandling i ett videoklipp:

Skribenterna har också skrivit en insändare för Lärorikt om sin magisteravhandling.

Popularisering av magisteravhandlingar

Syftet med forskningsprojektet är att utveckla nya former av samverkan mellan universitet och samhälle och öka växelverkan mellan lärarutbildningen och skolsamfundet i Svenskfinland.
Forskningsprojektet finansierades mellan 2019 och 2022 av Svenska Kulturfonden och Svensk Österbottniska Samfundet.
Lärarstuderande gör digitalt material utgående från sin magisteravhandling med syftet att på ett mer populärvetenskapligt sätt nå ut med sin nya kunskap till personer verksamma inom läraryrket och skolsamfundet som helhet.
Artikeln är en del av ett samarbete med Åbo Akademi.

Lämna en kommentar

Du får gärna kommentera artikeln och diskutera i kommentarsfältet på ett respektfullt sätt. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, och förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot finländsk lagstiftning eller god sed.