
Skribent
Ordförande
Finlands svenska lärarförbund
Framtidskraften är lärarnas motivationsfaktor
Det är torsdag förmiddag och jag kliver in i ett lärarrum i huvudstaden. Klimatet är varmt och välkomnande. Jag sätter mig i en stol och börjar prata med en av lärarna.
Jag slås av det engagemang och den energi som sprudlar i rummet under samtalet. Att vara lärare är ett underbart jobb, ja kanske rent utav världens bästa. Det är samstämmiga röster som lyfter guldkorn efter guldkorn.
Gemensamt för oss lärare är att vardagen är oförutsägbar, varje dag är ett nytt blad. Att planera inför lektionen, genomföra och se resultaten ger tillfredsställelse. Till och med att ibland konstatera att lektionen blev till någonting helt annat kan kännas bra. Kanske var det just det eleverna behövde då.
Att som lärare få vara en del av elevernas lärande ger energi, det är då man märker att man gör skillnad. Det är vid sådana stunder som man känner meningsfullhet i yrket.
Som lärare har du möjlighet att påverka unga människors liv och framtid positivt, du har möjlighet att vandra bredvid en bit. Du påverkar i stora och små handlingar, i skapandet av en trygg klassrumsmiljö, i relationsbygget, i kommunikationen och i det viktiga bemötandet som bidrar till elevernas tro på sig själva. Det här är ganska självklara insatser som vi inte så ofta talar om men som kan betyda mycket för den enskilda eleven.
Undervisning är positiv dialog i grupp, mellan lärare och elev. Jag blev lärare då jag konstaterade att jag vill lära ut vad jag kan. Jag vill påverka. Ha goda relationer och vara trygg.
Att vara lärare innebär en ständig utveckling både professionellt och personligt
Att vara lärare innebär en ständig utveckling både professionellt och personligt. I skolvardagen lär du dig att hantera olika situationer och att ta emot både ris och ros. Du lär dig via utbildning och fortbildning, ditt kunnande breddas.
I en skolvardag där vi har många elever som mår dåligt är det viktigt att omge dem med trygga vuxna som mår bra. Att vara lärare är att också vara vän, en ansvarig vän. Som lärare är du också en förebild för dina elever. Många elever kommer att minnas dig och ditt arbete långt efter att de har lämnat skolan. Det är en häftig tanke som motiverar oss och ger oss framtidshopp.
Många lärare känner en stark passion för sitt yrke och en djup önskan om att ge sina elever den bästa möjliga utbildningen. Men när resurserna är begränsade, klassrummen överfulla och stödfunktionerna bristfälliga, blir det en utmaning att upprätthålla den höga standard de strävar efter. Lärare lyfter ofta fram den frustration som uppkommer då man vill göra ett bra jobb men förutsättningarna sviktar.
En av de största källorna till frustration är bristen på tid. Lärare känner belastning av administrativa uppgifter och möten, vilket leder till mindre tid för att planera lektioner och differentiera. För att kunna göra ett bra jobb behöver lärare stöd och resurser som matchar deras engagemang och kompetens.
Genom att synliggöra de utmaningar som finns och delta i diskussionen om hur vi kan förbättra förutsättningarna, vill vi skapa en förändring som gör det möjligt för våra lärare att göra den där så viktiga skillnaden elevernas liv. För Finlands svenska lärarförbund, FSL, är det här inte ett självändamål utan vår övertygelse om att lärarnas insatser är avgörande när vi bygger ett starkt och engagerat Finland, där människor har frihet och möjlighet att skapa ett gott liv.
Här kan du läsa alla artiklar i temahelheten Lärarrollen.