Gå till innehållet
Lärorikt - Till framsidan

Om Lärorikt / Kontakta oss

Lärorikt - Till framsidan
  • Teman
  • Forskning
    • Pedagogik
    • Samhälle
    • Utbildning
    • Välbefinnande
  • På fältet
    • Fri bildning
    • Projekt
    • Småbarnspedagogik
    • Tredje sektorn
    • Utbildning
  • Aktuellt
  • Opinion
    • Kolumn
    • Ledare
    • Insändare
    • Så här skriver du en insändare
  • Tips
    • Bok
    • Podd
  • Samtal
  • Material

Respons

  • Forskning
  • Respons

”Någon med verklig auktoritet står inte och skriker” – så ger du god respons i svåra situationer

Som lärare löser man konflikterna i skolan bäst genom att långsiktigt bygga relationer med eleverna, och bibehålla lugnet när känslorna går heta. Forskaren och psykologen Martin Forster säger att god konflikthantering handlar om att välja sina strider och ge fem gånger mer kärlek än kritik.
16.04.2025
  • På fältet
  • Respons

Trygghet är nyckeln på fotbollsträningarna: “Om förtroendet finns kan man kräva nästan vad som helst” 

Förtroende är grunden för allt. En ärlig och rättvis fotbollstränare kan ställa höga krav utan att upplevas som elak. När förtroendet finns tar spelarna till sig både beröm och kritik på rätt sätt.
16.04.2025
  • Ledare
  • Respons

Därför är elevens fel så värdefulla 

Katarina Rejman

16.04.2025
  • På fältet
  • Respons

På skolhemmet Lagmansgården är personalen van vid att ge respons i utmanande situationer

Förutsättningen för att kunna ta in ny kunskap är tillit. I skolhemmet Lagmansgården jobbar man med ungdomar som upplever att alla vuxna har övergett dem. – Då får man helt enkelt börja från noll, säger kuratorn Tanja Sabel.
16.04.2025
  • Forskning
  • Respons

Eleverna får inte alltid likvärdig återkoppling i Wilma – forskare efterlyser riktlinjer

Över två miljoner användare och en konstant närvaro i telefonen. Få digitala system väcker så mycket känslor som skolornas Wilma. Forskaren Anu Alanko ser risker med tanke på elevernas jämlikhet – men lärarna i Lovisavikens skola är nöjda med att lärarna i hög grad får bestämma själva hur de använder sig av verktyget.
16.04.2025 1 Kommentarer
  • Kolumn
  • Respons

Respons är inte kritik – det är omtanke

Barbara Huldén

16.04.2025
  • På fältet
  • Respons

Positiv feedback skapar trygghet – Dickursby skola har valt att satsa på metoden ProSkola som nuförtiden syns överallt i skolans vardag

Mindre bråk, mer positivt beteende – det är målet med metoden ProSkola, som används för att förändra skolans kultur genom positiv respons.
11.04.2025 1 Kommentarer
  • Forskning
  • Respons

Forskaren Najat Ouakrim-Soivio – om vägen mot en mer hållbar och rättvis bedömningskultur i skolan

När forskaren Najat Ouakrim-Soivio började forska i bedömning i skolor var temat relativt outforskat. Idag är hennes expertis fortfarande rätt unik i Finland, men intresset ökar, särskilt för respons.
10.04.2025

Vill du veta vad som händer?

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kan du följa med vad som händer på Lärorikt. Vårt nyhetsbrev utkommer ungefär en gång i månaden med artiklar, inspiration och tips.

  • Genom att svara på frågan bekräftar du att du inte är en robot.
Lärorikt - Till framsidan
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • linkedin

Kontakt

Lärorikt
Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
info@larorikt.fi

Producent:
Malin Wikström
fornamn.efternamn@sfv.fi

 

Om oss

Lärorikt är webbplatsen för dig som är intresserad av pedagogik och lärande och som vill följa med vad som händer på fältet. Lärorikt vill sammanföra, inspirera och uppmana till debatt.  

Lärorikt

Forskning 
På fältet
Aktuellt
Opinion
Tips
Samtal

 

Webbplatsen

Lärorikt drivs av Svenska folkskolans vänner
Ansvarig utgivare:
Niklas Wahlström

 

Startsida
Dataskyddsbeskrivning
Webbsida: Morgan Digital Oy