Magisteravhandling: Digitala verktyg ger stöd och motivation – men finmotoriken lider

Digitala verktyg passar inte alla elever, konstaterar de intervjuade lärarna. Men många ser också stora fördelar med verktygen. Foto: Johnérs bildbyrå
Skribent
Diana Blomster undersöker i sin magisteravhandling vid Åbo Akademi vad lärare anser om digitala verktyg i undervisningen och om digitaliseringen överlag.
Magisteravhandlingen fokuserar på lärarnas uppfattning om digitaliseringen, och speciellt på fördelar och nackdelar. Diana Blomsters undersökning är kvalitativ och baserar sig på intervjuer med åtta klasslärare från två finlandssvenska skolor.
Resultatet visar att lågstadielärare ser många fördelar med digitalisering och digitala verktyg i undervisningen och anser att de har stor nytta av verktygen. Den största fördelen är att det underlättar deras undervisning.
Lärarna anser att elevernas möjligheter att nå goda resultat ökar i och med digitaliseringen. Verktygen kan också vara till hjälp för elever med svårigheter i skolan. Andra positiva följder är att eleverna är mer motiverade, att man får en bättre uppföljning och att verktygen är ett bra komplement till den traditionella undervisningen.
Blomsters undersökning visar att de intervjuade lärarna också ser problem. De digitala verktygen gör det svårare för eleverna att koncentrera sig. Vissa elever gynnas inte av digitala verktyg och skulle behöva få jobba med papper och penna. Att finmotoriken blir lidande tas också upp av flera som svarat. Några anser också att det finns en risk för överdigitalisering av elevernas vardag.
Diana Blomster berättar om sin avhandling i ett videoklipp:
Det finns också ett didaktiskt material som handlar om källkritik.
Popularisering av magisteravhandlingar
Syftet med forskningsprojektet är att utveckla nya former av samverkan mellan universitet och samhälle och öka växelverkan mellan lärarutbildningen och skolsamfundet i Svenskfinland. Forskningsprojektet finansierades mellan 2019 och 2022 av Svenska Kulturfonden och Svensk Österbottniska Samfundet.
Lärarstuderande gör digitalt material utgående från sin magisteravhandling med syftet att på ett mer populärvetenskapligt sätt nå ut med sin nya kunskap till personer verksamma inom läraryrket och skolsamfundet som helhet.