Hur ska lärarna hålla ett helt arbetsliv? Lärorikt har talat med två lärare som jobbat över 30 år i branschen och ännu står på benen. De gav sina bästa tips för återhämtning under Educa-mässan. Frågan var också aktuell under en paneldebatt där olika aktörer medverkade.

– När man kokar gröt så kokar man gröt. Det har jag lärt mig av författaren Tommy Hellsten, säger läraren Krister Henriksson

Han är på Educa-mässan i Helsingfors för att ta del av en paneldebatt som handlar om hållbar vardag för lärare. I snart 37 år har han jobbat som klasslärare, och märkväl, alla år i samma Grännäs skola i Borgå. Varje morgon ringer väckarklockan 5.15, precis som den alltid har gjort. 

– Vintertid tänder jag eld i vedspisen och kokar gröt. Sedan går jag ut efter tidningen, och så lägger jag mig en stund på kökssoffan innan jag väcker familjen. Det här lugnet vill jag ha innan arbetsdagen börjar. 

Vissa dagar är arbetsbördan så stor att han måste åka i väg till jobbet redan 6.30. I dag talar man mycket om egentid och mindfulness, men Krister Henriksson har skapat sina vardagsrutiner utan att egentligen koppla dem till begreppen. 

Man är trött även om arbetsdagen är kort

I paneldebatten lyfts till en början betydelsen av att hitta balans i vardagen och att skilja mellan yrkesliv och privatliv fram. Enligt ombudsman Jens Mattfolk från Finlands svenska lärarförbund, FSL, visar olika arbetslivsbarometrar att lärarna oftare än andra upplever stress i sitt yrke, och att de också tenderar att vara lite mindre nöjda med sitt jobb än i andra branscher. 

– Som lärare behöver du anpassa ditt lärarskap till de resurser du fått av nationen Finland, säger han.

Kent Ketomäki betonar hur viktigt det är att ha hobbyer – som en motvikt till lärarjobbet, eller att få unna sig att bara kolla på Netflix.

Under debatten kommer det fram att skolan har blivit mycket bättre på att identifiera elevernas utmaningar, men den medvetenheten har samtidigt lett till en annan sorts stress. Lärarna kan inte alltid erbjuda allt som de vet att de borde erbjuda.

– Varje lärare vet vad det betyder när man säger att man är trött efter en arbetsdag, även om man inte jobbat så många timmar, men det här är svårt att förklara för en som inte är lärare, säger paneldeltagaren och läraren Kent Ketomäki.

Mentorer till alla nya lärare

Hur ska man då skapa en hållbar vardag som lärare? 

– Jag har jobbat som klasslärare i 13 år och ännu har jag inte lärt mig att säga nej, men jag vet att det borde man kunna, säger Kent Ketomäki.

Forskaren Åse Fagerlund efterlyser ett utvecklat mentorskapsprogram för alla nya lärare. Jens Mattfolk nämner samarbetet som Svenska folkskolans vänner och FSL har kring utvecklingen av mentorskapsprogram för rektorer.

– Vi har överlag kommit en bit på väg inom det här området, men det sista steget på arbetsgivarsidan saknas ännu.

Kent Ketomäki har själv haft en egen inofficiell mentor och även fungerat i mentorsrollen, men han lyfter fram svårigheten med att hitta ork och tid för sysslan.

– Genast efter skoldagen kan man vara så trött att man helst borde få ligga på soffan, gå på gym, eller göra något annat man vill. Är man småbarnsförälder, kan det vara svårt att hitta tid på kvällarna.

Lärarna har för lite flexibilitet

Kent Ketomäki lyfter också fram betydelsen av hobbyverksamhet som motvikt till lärarjobbet, eller att få unna sig att bara se på Netflix. Men det finns också ett tydligt behov av återhämtning inom ramarna för själva arbetet. Jens Mattfolk lyfter fram det finländska lönesystemets begränsningar där lönen främst bygger på undervisning. 

– Systemet försvårar flexibilitet och begränsar lärarnas möjligheter att göra olika saker under sin karriär. Det här är en fråga som lärare ofta lyfter fram när de är i kontakt med oss.

– En hurdan berättelse skapar vi om läraryrket? Om vi inte lyfter fram det som är bra, kommer vi att börja tappa sökande till lärarutbildningarna, säger Åse Fagerlund.

Forskaren Åse Fagerlund säger under paneldebatten att lärarnas arbete är mycket mångsidigt och intensivt.
Susanna har mycket energi kvar

Susanna Lindholm strövar omkring på Educa-mässan. Hon har varit lärare i 30 år och just nu jobbar hon med en smågrupp inom specialundervisningen i Seminarieskolan i Ekenäs. 

– Jag tycker att jag ännu har mycket energi och trivs med mitt jobb, men jag avsätter också mycket tid för återhämtning – det vill säga motionerar, äter hälsosamt och försöker sova tillräckligt.

– Jag tycker att jag ännu har mycket energi och trivs med mitt jobb, men jag avsätter också mycket tid för återhämtning – det vill säga motionerar, äter hälsosamt och försöker sova tillräckligt.

Hon säger att hon undviker att ha några direkta måsten efter arbetsdagen och tar inte heller med sig jobbet hem. Därtill låter hon bli att grubbla. Det är en förmåga som utvecklats med åren. Hon är också medveten om att alla lärares vardag inte ser ut så här.

– Jag är frisk, har inga småbarn hemma längre eller sjuka föräldrar att ta hand om. Jag känner mig privilegierad just nu, men tar inget för givet och är medveten om att allt kan förändras snabbt.

Att vara rektor och inte kunna sova

Krister Henriksson återknyter till paneldebatten.

– Visst kom där fram många goda tankar, men när jag började min lärarkarriär fanns det ingen som överhuvudtaget talade om mentorer.

Han säger att det är en klar fördel att inte bo för nära skolan. 

– Under hemresan kan man långsamt lämna arbetet, och jag har alltid försökt att inte ta med det hem.

Vid sidan om klasslärarsysslan har han också varit skolans rektor i 24 år. En dag fick han nog.

–  Att lämna rektorssysslan är det bästa jag har gjort i hela min yrkeskarriär, och efter det kunde jag börja sova igen, säger han. 

Paneldebatten hölls på Educa-mässan i Helsingfors den 24.1.2025. I debatten, Att hålla ett helt arbetsliv: leva, verka och leda som lärare, deltog läraren Kent Ketomäki, FSL:s sakkunniga Jens Mattfolk samt neuropsykologen och psykoterapeuten Åse Fagerlund. Diskussionen leddes av Anna Bertills.

Paneldeltagarnas tips för en mer hållbar lärarvardag

  • Självreglering. Som lärare behöver du anpassa ditt lärarskap till de resurser som du fått, både kommunala och nationella. Försök att inte göra mera än det. (Jens Mattfolk)
  • Analysera. Fundera på hur du jobbar som lärare. Arbetar du på rätt sätt? Fungerar dina arbetsmetoder? Var, hur och när borde du jobba för att må bra? (Jens Mattfolk)
  • Hitta balans. Våga säga nej. Ställ dig frågan: Vad är good enough? (Åse Fagerlund)
  • Lev livet. Glöm inte att leva livet också. Dina lektioner bli nog ändå tillräckligt bra. (Kent Ketomäki)

Lämna en kommentar

Du får gärna kommentera artikeln och diskutera i kommentarsfältet på ett respektfullt sätt. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, och förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot finländsk lagstiftning eller god sed.