På Västra Nylands folkhögskola möts människor i olika åldrar, med olika intressen och bakgrunder, i en tvärvetenskaplig miljö. Den fria bildningen står som motvikt till den press som många unga känner i dag. På folkhögskolan finns tid att skapa, diskutera och prova nytt i egen takt. För många blir året en nystart och en möjlighet att hitta sig själv.

Klassrummet andas konst. Penslar och färgpytsar står uppradade på hyllor och bordsytor, i hörnet finns ett ljusbord. På väggarna hänger fjolårselevernas konstverk som en hälsning till de nya studerandena som har inlett höstterminen.

Borden i klassrummet står i ett U. Läraren Adam Detre har satt sig mittemot en elev för att ge personlig feedback. I mitten av U:et flyttar han sin stol från elev till elev.

– Jag står sällan vid tavlan. Oftast ger jag individuell undervisning till alla 15 elever i klassen. Det är utmanande, men roligt.

Trots att gruppdynamiken i klassen växlar från år till år följer Adam Detre alltid samma grundprincip: att odla en varm och mjuk atmosfär i klassrummet.

– Den känslan reflekteras tillbaka från eleverna. Jag har exempelvis aldrig sett några tecken på mobbning här på Västra Nylands folkhögskola.

Lätt att mötas och prata med varandra

Den konstnärliga linjen Create vid VNF är uppdelad i två grupper: de yngre läropliktiga – som kommer hit efter grundskolan – och de äldre som redan slutfört andra stadiets utbildning. Adam Detre leder linjen för läropliktiga, och i dag står serieteckning på schemat.

På bilden syns en ung kvinna med långt mörkt hår och gråa kläder som sitter vid ett bord med teckningar. Med ryggen mot kameran sitter en man i vit skjortsblus och som har mörkt hår och skägg. O bakgrunden syns fönster och grönt utanför.
Under lektionerna rör sig läraren Adam Detre gärna mellan sina elever, så att han kan diskutera med dem enskilt och ge personlig feedback. Här är det Serafina Fogelholms tur. Inför dagens lektion i serieteckning har eleverna hämtat inspiration från naturen för att skapa seriekaraktärer.

Serafina Fogelholm har skapat en karaktär för sin serie. Hon arbetar nu med en bildsekvens som beskriver hur seriefigurens klänning rör sig mellan rutorna. Hon stortrivs på VNF.

– Skolor kan i allmänhet bli lite ensidiga. Ungdomar följer samma mode och beter sig på samma sätt. Men här får man träffa många olika slags människor – och därför tycker jag att det är en väldigt fin skola.

Serafina Fogelholm får medhåll av klasskompisen Ida Ollikainen.

– Trots att det finns väldigt olika människor, med olika intressen, är det lätt att mötas och prata med varandra här på VNF.

Tanken om folkhögskolan som smältdegel lever kvar

Vi lämnar Adam Detres kreativa klassrum för en stund. På väg mot rektorskansliet passerar vi föreläsningssalar med fyndiga namn: Luxrum, Futurum och Cerebrum.
Utanför sällskapsrummet Andrum ligger skolans “mysgrop” – en soffgrupp som är nedsänkt i golvet där studerandena ofta samlas under pauserna.

– Idén om folkhögskolan som en smältdegel lever kvar. Elever möter människor i olika åldrar, med olika intressen. Men den bilden är inte lika stark som för 20 år sedan, säger rektor Henrik Grönroos.

PÅ bilden syns en äldre man med grått hår och glasögon som sitter i en soffa med korslagda ben. Han är kllädd i en rutig skjorta i blått och rött och har en mörkblå kavaj och jeans på sig. Han ser glad ut och tittar på en liten vit gipsstaty som han håller i handen. I bakgrunden syns vita väggar och fönster. Mannen jobbar på Västra Nylands folkhögskola.
Folkhögskolan fyller många roller – och elever söker sig hit av olika orsaker. Vissa vill ta ett mellanår, andra vill bygga på sin yrkeskompetens – och någon vill prova på hur det är att bo på internat. Alla orsaker är lika goda, säger rektor Henrik Grönroos, som på bilden poserar med folkhögskolerörelsens danske grundare N.F.S. Grundtvig.

Under de senaste årtiondena har den fria bildningen allt mer börjat likna den formella utbildningen. För folkhögskolorna betyder det större krav på dokumentation och tydligare kursplaner – för eleverna mer fokuserade studier. Trots att vitsord saknas ställer studerandena högre krav på sig själva och på undervisningen.

– Väljer man att studera ett år på en konstlinje så vill man verkligen ha valuta för pengarna och lära sig något.

Sammanhållningen på VNF är något rektor Henrik Grönroos satsar hårt på. Här hälsar alla på varandra i korridorerna – och flera föreläsningar hålls också över linjegränserna.

En andningspaus i prestationssamhället

Även om folkhögskolorna påverkas av ett hårdare och mer strömlinjeformat samhällsklimat finns mycket kvar av deras roll som motvikt. De är fortfarande ett andningshål och en chans att ladda kreativa batterier i en allt mer prestationsinriktad tid.

– På folkhögskolor finns utrymme för diskussion och reflektion. Lärare och elever lär känna varandra bra. Det är också lättare att omforma undervisningen så att den passar den individuella gruppen, säger prorektor Bodil Westerlund.

Kommer man från en liten ort har man kanske rört sig i samma bubbla sedan dagis. Här får man börja om och bli den man vill.

Just där – i flexibiliteten och det lugnare tempot – ligger folkhögskolornas trumfkort mot den splittring och de filterbubblor som många upplever i dag.

– Här möts folk med olika intressen nästan automatiskt. För många som kommer hit från andra håll kan folkhögskoleåret vara en omstart – en ny chans att definiera sig själv. Kommer man från en liten ort har man kanske rört sig i samma bubbla sedan dagis. Här får man börja om och bli den man vill.

Själv undervisar Bodil Westerlund i biologi och kemi. På den linjen är eleverna mycket målinriktade – många är ute efter att höja studentbetygen för att sedan söka in till en naturvetenskaplig utbildning.

– Samtidigt är det härligt för de här eleverna att få studera naturvetenskap i en miljö där det hänger en massa konst på väggarna. Det ger en motvikt till de egna studierna, och en inblick i en helt annan värld.

Från ljuset i ateljén till mörkrummet i källaren

Vi befinner oss i Västra Nylands folkhögskolas hjärta. I den stora ateljén med dubbel takhöjd flödar dagsljuset in från de högt belägna fönstren. Här håller Create-linjens vuxenstuderande till.

– Förra veckan målade vi landskap, och den här veckan jobbar vi med porträtt. Alla målar någon som är viktig för dem, förklarar läraren Sylvia Javén.

I rummet råder tyst koncentration. Det enda som hörs är prasslet av papper och lugna andetag när penslar med akrylfärg möter duken. Lärarna Adam Detre och Sylvia Javén byter några ord och nickar uppmuntrande till studerandena.

På bilden syns en tatuerad man med mörkt hår som koncentrerat sitter och målar på ett porträtt i blått, grått och orange. Mannen är klädd i en rutig skjorta i blått, orange och vitt. I bakgrunden ser man arbetsbord i trä och en kaffekopp.
Vuxenstuderandena på Create-linjen har samlats i VNF:s ateljé. På programmet står porträttmålning.

På väg tillbaka mot Adams klassrum tar vi en sväng via skolans källare. Här finns många välutrustade utrymmen för olika typer av kreativ verksamhet: en fullskalig fotostudio med tillhörande mörkrum, en silversmedja där städ och hamrar står uppradade, och flera andra rum med olika verktyg – allt från gasbrännare till tryckpressar.

I salen intill Adams klassrum ligger VNF:s keramikstudio. Också här råder en koncentrerad tystnad, när studerandens lerklumpar förvandlas till konst- och bruksföremål som väntar på sin tur i någon av skolans tre brännugnar.

Folkhögskolan lär en att tänka kreativt

Så är vi tillbaka i klassrummet där de yngre Create-studerandena arbetar med sina tecknade serier. Flera av eleverna understryker att de gillar att få jobba med händerna, och låta hjärnan arbeta på ett annat sätt än i grundskolan.

För Sanna Rautavirta, som alltid älskat serier, känns det som en dröm att få koncentrera sig fullt på tecknandet under året på VNF.

– För en gångs skull är det tillåtet att teckna i skolan. Här säger inte lärarna att vi ska lägga bort teckningarna och räkna matte i stället, säger Rautavirta skämtsamt.

På bilden ser man en ung kvinna som sitter och ritar serier. Hon har brunt hår och är klädd i en ljusblå skjorta. På bordet framför henne finns papper, bläck, en mugg med ett hjärta i regnbågens färger och färgglada post-it-lappar.
Sanna Rautavirta har alltid gillat serier. Hon växte upp med att läsa dem och skapa egna historier. På Create-linjen får hon fördjupa sitt skapande och ser också fram emot att prova på animation

Uppgifterna på Create-linjen lämnar passligt mycket utrymme för den egna kreativiteten.

– Vi får en basidé som vi sen uppmuntras att utveckla själva. Då blir man mera kreativ.

Stor förståelse för den press många unga känner

Att den kreativa processen är viktigare än slutresultatet är den filosofi som Adam Detre betonar för sina elever. Den lärdomen fick han av sin gamla konstlärare i som barn i London, och den har han burit med sig hela livet.

– Vi lever i en tid när allting måste ha en funktion. Men att vara kreativ har ett värde i sig, och att odla sitt kreativa tänkande kan komma till nytta oberoende vad man sysslar med.

På bilden syns en rad hammare som hänger på en ställning.
I silversmedjan på VNF:s bottenvåning hänger hammare på rad.

Själv har Adam Detre stor förståelse för den press som många unga upplever i dag. Bland sina elever ser han att vissa är laserfokuserade medan andra vill ta det lugnare. Båda förhållningssätten är bra och det finns tid för misstag och omstarter.

– Jag tror att många unga som väljer att studera ett år på VNF har stor nytta av det. Det kan klargöra saker och stärka både mental hälsa, självförtroende och sociala färdigheter. Många hittar nya vänner här, och en ny version av sig själv.

På folkhögskolan möts olika åldersgrupper

För eleverna på Create-linjen väntar flera tvärvetenskapliga projekt under året. De jag talar med ser särskilt fram emot samarbetet med VNF:s danslinje.

– När man ritar för sig själv kan det kännas platt. Men när man tecknar någon som rör sig känns det nästan som om bilden också blir levande, säger Ida Ollikainen.

På bilden syns en man med tjockt mörkt hår och skägg. Han har vit skjorta och sitter vid ett bord och håller en teckning i ena handen. Med den andra handen pekar han på en annan teckning på bordet.Han är lärare på en folkhögskola och lär elever av olika åldrar kreativitet.
Adam Detre är född och uppvuxen i London. Han tröttnade på jobbet som managementkonsult och arbetade i tio år som hotelldirektör på ett lyxhotell i Filippinerna. Numera bor han i Fiskars och är, vid sidan av lärarjobbet på VNF, verksam som konstnär och skapar träskulpturer.

Trots att höstterminen precis har startat har eleverna redan hunnit samarbeta en del med vuxenstuderandena på Create-linjen.

– Jag tycker att det är fint att skapa och vara kreativ tillsammans över åldersgränserna, säger Serafina Fogelholm.

Läs också de andra artiklarna, opinionstexterna och tipsen om Bubblor här.
Glöm inte att spela Bubbelbingo!

Stort utbud av linjer och kortkurser

  • Västra Nylands folkhögskola ligger naturskönt vid Pumpviken i Karis, Raseborg.
  • Folkhögskolan har cirka 75 studerande och ett internat.
  • Undervisningen riktar sig både till läropliktiga på andra stadiet och till vuxenstuderande.
  • Utbudet är stort, med linjer som Create – konst & design, Teknologi & robotik, Natur & medicin, Dance – Move & Explore, Open Minds (stöd i inlärningsprocessen) samt Slussen, där man kan höja vitsord.
  • Utöver heltidsstudierna ordnar VNF också kortare kurser i skrivande, konst, hantverk, hälsa och välmående, kultur och musik.
  • Varje år erbjuds även flera prepkurser för abiturienter.
  • Mer information om Västra Nylands folkhögskola finns på vnf.fi

Lämna en kommentar

Du får gärna kommentera artikeln och diskutera i kommentarsfältet på ett respektfullt sätt. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, och förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot finländsk lagstiftning eller god sed.