Är vi på väg mot ett Norden med analfabeter?

En dag fick jag ett fem sidor långt kallelsebrev på posten från Mejlans sjukhus. Jag fick läsa det många gånger för att förstå. Ändå gick många saker fel för mig. Jag ska återkomma till fenomenet.

För ett par år sedan intervjuade jag hjärnforskaren Minna Huotilainen, som antydde att bokläsning blir en exklusiv hobby för eliten. Lite tidigare mötte jag i nordiska utbildningssammanhang begreppet multilitteracitet, men i Finland var det ännu nytt för många. Begreppet beskriver vår förmåga att navigera bland olika typer av texter och medier, en nödvändighet i en värld där text inte längre är allenarådande. 

I dag är TikTok, ljudböcker, animerade infofilmer och AI-genererade texter vardag. Är vi på väg mot en framtid där läsning av mer krävande texter är lika ovanligt som att skriva för hand?

I dag ser vi en tydlig trend i vårt samhälle. Bilder och filmer får en allt större betydelse när det gäller att fömedla information. De flesta texter, även Lärorikts, kan man lyssna på. Tillgänglighet är det nya trendordet. Inom yrkesutbildningen där jag arbetar med materialproduktion, ropar studerande efter instruktionsfilmer, max en och en halv minut långa, som om de redan kapitulerat inför den traditionella läsförmågan. Är det här bara en nordisk trend? Det är någonting jag funderar på när jag läser journalisten Anna-Lena Laurèns rapportering i Hufvudstadsbladet om hur tyskarna läser och skriver och värnar om språket, som om det vore ett nationellt gemensamt beslut att upprätthålla en sådan vana. Frågan blir då: riskerar vi i Norden att halka efter?

Om vi ständigt strävar efter att göra allt lättsmält förlorar vi en viktig förmåga: att hantera det svåra.

I Sverige talar man redan om en läskris, och i Finland upplever inte bara jag, att många unga har svårt att förstå vanliga ord. Jag tror att det finns en fara i att överförenkla. Om vi ständigt strävar efter att göra allt lättsmält förlorar vi en viktig förmåga: att hantera det svåra. Förläggaren Tapani Ritamäki poängterar när jag intervjuar honom för Lärorikts artikel att utmanande texter spelar en viktig roll. När vi ställs inför det vi inte genast förstår, kan vi växa som läsare. Säkert också som bildade människor.

Samtidigt behöver vi minnas att språket alltid har förändrats, men nu är farten hisnande snabb. För mig som läst, skrivit och njutit av texter hela mitt liv och andats genom dem, handlar det i grunden inte enbart om språk – det liknar en kulturell förlust. 

Det finns också en paradox. På ena sidan finns en rörelse mot begriplighet – läromedel, nyhetsartiklar och sociala medier strävar efter att nå så många som möjligt, ofta genom att kapa det komplexa. 

Men i en tid där skolor och mediehus anpassar sig till en allt mer uppkopplad och fragmenterad publik, verkar den offentliga förvaltningen stå kvar i en annan tid. Olika medborgartjänster som Kanta, Maisa, TE, Kela. Skatt.fi och allt vad de kallas, erbjuder för det mesta innehåll som verkligen bjuder på motstånd. 

I likhet med brevet jag fick från Mejlans, handlar det om byråkratiska escape-room där det krävs avancerad läskompetens och därtill digtial kompetens för att ta sig fram. Innehållet kräver tålamod som är en bristvara i dag, och därtill en stark förmåga att dechiffrera en stel juridisk terminologi. 

Är klyftan tillfällig, eller riskerar vi att få en tudelning där endast de mest litterata och digitalt bevandrade kan navigera det offentliga systemet? Eller kommer AI att lösa också det här problemet och teknikens hjälpande hand skapa jämlikhet? 

Kommer finländare och andra nordbor bli ett gäng analfabeter? Minna Huotilainen kanske har rätt i att läsning blir en elitistisk syssla, men det är också möjligt att välfärdsregionen Norden, precis som många gånger tidigare, hittar Vägen. Kanske är det läsglada tyskar som ännu är stofiler, medan vi nordbor redan börjat röra i oss riktning mot den sköna nya världen. Hur ser det ut i Asien? Hurdana texter klarar man av att hantera där? Eller har man redan förvandlats till hologram som injiceras med information utan någon mellanprocess i form av text eller bild. 

Allt det här funderar jag på efter att ha arbetat med Lärorikts nya tema Läskunnighet. Utifrån mitt utbildnings- och journalistikperspektiv ser jag tyvärr ingen konsekvensanalys inom det här området. Det göms bakom mantrat ”världen förändras snabbt, framtiden vet vi ingenting om och därför måste vi nu bara göra”. Frågan kvarstår ändå. Ger vi verkligen våra unga de rätta verktygen för att kunna hantera sina liv, nu och i framtiden?

Här kan du läsa alla artiklar i temahelheten Läskunnighet.

Kommentarer

3
  1. En mening i kolumnen skär i både ögon och hjärta: ”Tillgänglighet är det nya trendordet.” Tillgänglighet handlar om lagstiftning om likabehandling på EU-nivå och i nationell tillämpning för att göra läsning tillgänglig för ännu fler. Det handlar om att inkludera personer med funktionsnedsättningar eller -hinder som till följd av begränsningar inte kan ta till sig text i traditionell mening eller i traditionell utformning. Det är kort sagt ingen trend att respektera allas lika rätt och motarbeta diskriminering. Här kan man läsa mera ifall man är intresserad: https://www.tillganglighetskrav.fi/lagar-och-standarder/.

  2. Tack Petra för att du läst kolumnen och kommenterat. Det är jag som skrivit texten. Till vardags arbetar jag som sakkunnig inom kommunikation och innehållsproduktion, både nationellt och på nordisk nivå. Nästan dagligen har jag orsak att fundera på den viktiga lagstiftningen om tillgänglighet som du hänvisar till. Nästan lika ofta möter jag människor som egentligen inte har de utmaningar du relaterar till, men som ändå vill ha anpassat material. Ofta hänvisar man lite allmänt till tillgänglighetsprincipen utan att egentligen veta vad det innebär. Jag har funderat mycket om det här som jag kallar trend faktiskt gynnar eller missgynnar den målgrupp som på riktigt är tänkt att skyddas av lagstiftningen. Jag tänker mig att det blir lite som att sätta sig i spårvagnen på en plats som är avsedd för äldre eller rörelsehindrade, men hänvisning till att man minsann också är trött och vill vila benen.
    Här kan du läsa en nordisk artikel jag nyligen skrivit som tangerar din viktiga länk om digital inkludering.
    https://nvl.org/artikler/nya-digitala-verktyg-fraan-nvl-skapar-trygga-och-inkluderande-miljoer/

  3. Hej!
    Jag har jobbat som vikarie i olika skolor och förskolor. Visst är det viktigt med läskunnighet och att man börjar från första klass att förstå texter och uttala dem. Det virtuella material som skolor använder i klassrummen redan från första klassen och tyvärr också i förskolor riskerar att glra större skada än nytta. Barn lär sig tidigt i den obligatiriska undervisningen att mycket visas på skärm. Den gamla traditionella högläsningen från elev till elev i klassrummet har minskat. Med den virtuella skärmen tillförs också mycket onödigt och irriterande budskap som istället för att lugna ner eleverna (barnen) stressar upp dem och deras hjärnor. Mitt råd är: Ge lugn till eleverna och ha tålamod att lyssna och refkektera över att vara en del i en grupp. Att fostras till att sitta tysta framför en skärm gynnar varken budskapets mottagare eller dess potenial att utvecklas. Tillåt barnen att använda sin röst i skolan, i klassrummen och vid matbordet. Det är förläget att påtvinga tystnad.

Lämna en kommentar

Du får gärna kommentera artikeln och diskutera i kommentarsfältet på ett respektfullt sätt. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, och förbehåller oss rätten att inte publicera kommentarer som strider mot finländsk lagstiftning eller god sed.