Bildning är den pusselbit som är förbehållen oss människor i ett arbetsliv som i allt högre grad tar hjälp av artificiell intelligens och särskilt generativ AI. Dagens och morgondagens arbetsmarknad efterlyser empati och bred reflektionsförmåga – men trenden i samhället går åt motsatt håll.
Efter en period av fokus på teknik, skärmar och AI tar Topeliusgymnasiet i Nykarleby ett nytt grepp. Genom projektet Omstart vill skolan återuppliva bildningens kärna – att växa som människa.
En starkare betoning på praktisk kunskap och en snabb skjuts in i yrkeslivet. Så ser utvecklingen ut inom yrkesutbildningen där bildande ämnen får ge vika. Konsekvenserna blir växande klyftor i samhället och minskade valmöjligheter för individen. Den slutsatsen drar forskardoktorerna Penni Pietilä och Leea Lakka vid Östra Finlands universitet.
I en tid präglad av klimatkris, demokratihot, AI och auktoritära rörelser ställer forskaren Birgit Schaffar frågan: Vad behöver vi lära oss? Inte bara för att få arbete, utan för att leva goda liv. I sin nya bok Anpassa eller frigöra, undersöker hon bildningens roll i vår samtid – och varnar för vad som står på spel om vi tappar den.
Som elvaåringar klev de in i ungdomsföreningens hus i Hammarland på Åland. I dag är Isac Boman och Elias Gatelin företagare och styrelseledamöter. Här i Hammarbo får unga växa genom ansvar, förebilder och gemenskap – snarare än betyg.
Vill du veta vad som händer?
Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kan du följa med vad som händer på Lärorikt. Vårt nyhetsbrev utkommer ungefär en gång i månaden med artiklar, inspiration och tips.