Rektor: ” Vi är mer motiverade i en positiv och välkomnande miljö”

Rektor Anna Nylund säger att övermäktiga planer och tidsbrist kan ta kål på motivationen.
Skribent och fotograf
Med rätt verktyg kan lärarna i Smedsby-Böle skola hantera det mesta – från större klasser och mindre resurser till tidsbrist och behovet av allt mer differentiering. Här hålls motivationen uppe genom positivt ledarskap och framförhållning.
Innanför dörren vid Smedsby-Böle skola i Korsholm finns en affisch med texten ”Tryck och le”. Pappret är alldeles svart efter alla knapptryck.
– Motivation och engagemang handlar mycket om hur du trivs på jobbet. Om vi tillsammans lyckas skapa en positiv och välkomnande miljö där vi trivs presterar vi också bättre och är mer motiverade. Det här gäller både oss vuxna och elever.
Det säger Anna Nylund, som sedan ett år tillbaka är skolans rektor. Hennes ledarskap bygger till stor del på skolans värdegrund och tidigare principer, men hon har också smugit in en del nytt. Som att jobba med rejäl framförhållning.
– Det bästa sättet att köra slut på ett redan stressat kollegium är att ständigt komma med nya projekt och uppgifter.

God planering är a och o
Klassläraren Nina Åström välkomnar nyordningen.
– Det här är guld värt. Som lärare lider man konstant av tidsbrist och därför är en god planering a och o för att vi ska orka. Om det dyker upp nya saker varje vecka eller projekt som helst ska göras nu, blir det tungt i längden.
Nina Åström och hennes kollega Mikael Wallsten återkommer ofta till tidsbristen. De säger att man för att orka i längden behöver lära sig att prioritera.
– Det kommer också mycket input utifrån, ibland känns det som om vi har lärstigar för precis allt, men det måste vara verkligheten i klassrummet som styr. Vårt ansvar som lärare är att välja det som är viktigast just för min klass eller det som behövs mest just i det ögonblicket. Vi kan inte göra allt.

”Vi har en bra delningskultur”
Att göra dessa avväganden är enklare med kollegialt stöd. Tillsammans med rektorn har lärarna i Smedsby-Böle skapat en miljö där det är okej att be om hjälp och att våga lägga ord även på det som känns svårt.
– Anna är duktig på att alla blir sedda och hörda. Det jag säger är viktigt, ifall jag är bekymrad över något blir jag tagen på allvar och behöver jag hjälp får jag uppbackning. Jag är aldrig ensam med min klass eller en elev, säger Nina Åström.
Det kollegiala stödet tar sig också uttryck i att man gärna hjälper varandra.
– Vi har en bra delningskultur. Ifall någon har en bra lösning är vi måna om att alla får ta del av den. Vi har till exempel en Google Drive där alla dokument finns. Ingen hemlighåller sina idéer utan alla delar frikostigt med sig, säger Mikael Wallsten.
Det här kommer också väl till pass i takt med att behovet av differentiering blir allt större. Under sina många år i skolan har Nina Åström sett hur det egna jaget blivit allt viktigare, vilket innebär att det går åt mycket tid till att skapa en välfungerande och positiv klassrumskultur.
– Jag vet inte om det är skolan som blivit bättre på att tillgodose barns behov, eller om något faktiskt ändrat, men mångfalden i gruppen är i dag betydligt större än när jag inledde min lärarbana. Det här betyder att vi lärare behöver jobba mer för att alla elever ska vara motiverade.
Leder som hon lär
Anna Nylund försöker se till att lärarna har en bra balans mellan undervisning, administrativa uppgifter och den egna utvecklingen. Hon pratar om resursen i kollegiet som det viktigaste verktyget, om en ständig dialog och en miljö där det är tillåtet att lägga ord på det man funderar på. Hela kollegiet samlas till möte en gång per månad och varje måndag börjar Anna Nylund med ett informationsmöte för alla lärare.
Hon säger att måndagsmorgnarna ofta tenderar att bli något av en kulspruta från hennes håll, men hon är mån om att alla ska ha tillgång samma information. När hon började tillsatte hon också team som ansvarar för olika teman. Det här läsåret finns fyra team: pedagogik, IT, hållbarhet och välmående.
– Ett sätt att mota alla projekt är att sprida på ansvaret. Ingen ska behöva ha koll på allt. Tanken med teamen är att de ska frigöra kreativitet och ge lärarna tillräckligt med tid att planera och genomföra allt från enstaka lektioner till temaveckor och läsmånader.
Genom att hitta sin plats känner man sig motiverad
En annan sak hon tror på är positivt ledarskap.
– Fokusera på det positiva och lyft allt det goda som görs. Det här betyder inte att vi ska vara rädda för att lyfta det som är jobbigt eller tungt, det behövs också. Jag tror på att berätta om det som skaver, prata ut och sedan gå vidare. Allt börjar med oss vuxna, hur vi är mot varandra speglas mot barnen. En av mina viktigaste uppgifter som rektor är att hjälpa alla att hitta sin plats, vilket leder till att man också känner sig motiverad.
Nina Åström håller med och påpekar att en inkluderande och motiverande lärmiljö är en förutsättning för att göra ett gott arbete. Alla i skolan – både barn och vuxna – ska bli sedda och hörda och mötas med respekt. Här hälsar till exempel alla på varandra och säger tack.
– Jag brukar inte strössla med positiv respons på Wilma, men häromdagen fick en annars ganska tystlåten och osynlig pojke beröm för att han plötsligt hälsade glatt på sina klasskompisar, tackade köksorna för maten och dessutom höll upp dörren åt mig. Det här bevisar att det vi gör smittar av sig, säger Nina Åström.
Vardagen behöver också fest
En konkret sak som Anna och hennes kolleger just nu jobbar med och som förhoppningsvis ytterligare ska förbättra engagemanget i hela skolan och även kontakten till föräldrarna är evenemanget Den stora klassfesten. Det är en programafton i form av en talangjakt där hela skolan och alla föräldrar får samlas.
– Vi hoppas att det ska kunna bli ett återkommande evenemang. Efter pandemin har det varit lite utmanande att få med föräldrarna, så vi har stora förväntningar på den här kvällen.
Och när det gäller hemmets betydelse för motivationen är det enligt Anna Nylund de klassiska råden som fortfarande gäller: Prata positivt om skolan, var nyfiken på skoldagen, visa att du är intresserad och stöd ditt barn. Svårare än så är det inte.
Så motiverar du personalen – Anna Nylunds tips
- Jag tror på delat ledarskap. Lita på dina kolleger, delegera och låt alla ha ansvar och en uppgift.
- Led genom exempel. Som chef och rektor är du en i gruppen. Föregå med gott exempel och låt det smitta av sig i kollegiet, i klassrummet och i kontakten med föräldrarna.
- Var positiv och lyft det goda.
- Utvecklingssamtalet ska inte vara det enda tillfället man får säga sin åsikt. Odla en kultur där problem tacklas genast de dyker upp.
- Ha tydliga strukturer och förväntningar och ge feedback. Kom också ihåg att alltid säga tack.