Fostran
På Degerö fostrar hemmen och skolan tillsammans
Nästan alla föräldrar anser att samarbete mellan hem och skola är viktigt – ändå brister det ofta i verkligheten. I Degerö lågstadieskola i Helsingfors visar man hur fostran kan bli ett gemensamt projekt, där kommunikation, tillit och strukturer gör det möjligt att mötas.
Scouternas nya program för fostran blickar fram mot 2040-talet
Scouterna i Finland får ett nytt nationellt program med målsättningen att förnya grunden för scoutfostran. År 2028 ska projektet vara färdigt – men redan nu syns de första förändringarna i scoutkårerna.
Trygghet eller yttrandefrihet? Här vill experterna dra gränsen när jämställdheten är hotad i skolan
När polariseringen i samhället ökar syns det också i våra skolor. Många lärare har vittnat om att tonläget har hårdnat och elevernas språkbruk blivit mer sexistiskt. Trots att varje skola är skyldig att ha en plan för jämställdhet och likabehandling är planerna i många fall bristfälliga eller tar fasta på fel saker.
Antti Kylliäinen: Dygder är det äldsta – och mest bortglömda – verktyget i fostran
Vad händer om vi fostrar barn med dygder i stället för regler? Etikern Antti Kylliäinen vill väcka liv i ett glömt fostransverktyg – redan inom småbarnspedagogiken.
Stå stadigt – barn växer av gränser
Katarina Rejman
Att fostra tillsammans kräver att vi pratar med varandra
Clara Lindqvist
Fostran i digitaliseringens tid – skolan, hemmet och de osynliga algoritmerna
I en tid där barn formas av Youtube, Tiktok och algoritmer står fostran inför helt nya utmaningar. Vem bär egentligen ansvaret för fostran i digitaliseringens tid – skolan, hemmet eller teknikjättarna? Två akademiska pedagoger blickar bakåt, från 1800-talets kyrkotukt till dagens individfokus, och reflekterar över vad fostran betyder i vår tid.
”Vi fostrar med sisu och hjärta” – två rektorer om Gripsholmsskolans finlandssvenska pedagogik
När Gripsholmsskolan i svenska Mariefred grundades var tanken att skapa en svensk skola med finlandssvensk pedagogik och kultur. I dag står 2000 elever i kö. Två rektorer berättar hur de balanserar mellan kärlek och tydliga gränser, och hur synen på fostran skiljer sig åt mellan Sverige och Finland.