Bubbelhoppa – så här gör man för att förstå andra
Titel: Bubbelhoppa – en metod för att förstå varandra
Författare: Emma Stenström
Förlag: Volante
Utgiven: 2024
Skribent
Eftersom vi lever i en tid när polariseringen ökar, särskilt bland de yngre, är boken Bubbelhoppa – en metod för att att förstå varandra väldigt aktuell för alla som jobbar med barn och unga. Det är en ypperlig bok för ledare som vill jobba med personalen kring frågor som gäller att vidga perspektiven och skapa ökad förståelse för andra.
Emma Stenström är forskare och docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har utvecklat metoden bubbelhoppande, som kan användas för att på ett lekfullt sätt sätta sig in i andras världsbild och på så sätt se saker ur andras synvinklar. Bubblor i sig är inget negativt, utan de kan också vara positiva. Oavsett behöver vi gå ut ur vår egen bubbla för att bättre förstå andra.
Stenström ser bubblor som ”ett lekfullt begrepp” för sociala identiteter. Hon har samlat berättelser om att bubbelhoppa från nästan tvåtusen studenter. Det är alltså ett gediget material som hon utgår från.
Teorin bakom och processen hur det går till
Stenström går i boken systematiskt igenom vad som behövs före, under och efter det så kallade bubbelhoppet. Genom att bubbelhoppa kan man möta en annan person som man kanske annars inte skulle träffa och diskutera med. Exempelvis någon som har en annan politisk åsikt, en annan religion, andra erfarenheter. Målet är att bredda perspektivet.
Stenström har guidat personer att bubbelhoppa genom att först ge dem verktygen för att göra det. Därefter har de fått träna på de olika förmågorna, och sedan gjort sina bubbelhopp – åt olika håll. Därefter har de berättat om sina erfarenheter och reflekterat.
Träna på att ställa frågor
Att bubbelhoppa handlar bland annat om att vara nyfiken, om att kunna bygga tillit, kunna lyssna, fråga, dela med sig av sig själv, kunna öppna sina sinnen och hantera konflikter.
Stenström beskriver förmågan att ställa frågor som en särskilt viktig färdighet. Hon förvånas över att hon, trots att hon gått olika pedagogiska utbildningar, aldrig tränats i att ställa frågor. Detta trots att frågor är centralt för lärandet. Hon ser också den här bristen i klassrummet. Studenter ställer mycket färre frågor nu än tidigare, eftersom ”alla svar finns på nätet”, och det inte finns anledning att fråga.
Stenström ifrågasätter att det oftast ses som viktigare ”att veta bäst” än att ”lära mest”.
Stenström ifrågasätter att det oftast ses som viktigare ”att veta bäst” än att ”lära mest”. Hon påpekar att vi måste kunna ställa bra frågor för att vi ska kunna lösa globala utmaningar, skapa innovationer och överbygga sociala klyftor. Hon menar att lärare inte alls övar på det här, trots att de kanske borde. Flera andra yrkesgrupper jobbar hela tiden med att ställa frågor, exempelvis poliser, psykologer och journalister.
Praktiska övningar att göra med klassen
I boken finns många praktiska övningar som lärare kan använda sig av i klassrummet. Stenström är själv särskilt förtjust i Sarah Stein Greenbergs Creative acts for curious people. Stein Greenberg leder universitetet Stanfords d-school, och Stenström har inspirerats av d-schools övningar och anpassat dem till bubbelhoppande.
En övning går ut på att kommunicera ordlöst genom att skicka bilder eller videon från sitt liv till en person i en annan miljö under en dag, utan att skriva något eller skicka emojis. Det här kan en skola eller klass göra med en skola/klass i ett annat land. I boken finns flera exempel på liknande övningar.
Räcker inte att pedagoger hoppar
Boken är välstrukturerad och lättläst och späckad med inspirerande exempel och källor. Metoden verkar uppenbarligen fungera. Många studenter som har testat metoden säger att övningen har fått dem att reflektera över vilken bubbla de själva befinner sig i.
Bubbelhoppa – en metod för att att förstå varandra är på många sätt ett pedagogiskt verktyg, skriver Stenström. Hon säger att pedagogik i sig är ett slags bubbelhoppande. Pedagoger är vana vid att bubbelhoppa, men det räcker inte. Det viktiga skulle vara att få elever och studerande att också göra det.
Läs också de andra artiklarna, opinionstexterna och tipsen om Bubblor här.
Glöm inte att spela Bubbelbingo!